Wanneer is een audit goed genoeg?

Blog
23-01-2025
Wendy Groot
PwC
Het verbeteren van de kwaliteit van audits of accountantscontroles blijkt in de praktijk een weerbarstig proces. Waarom is verbetering van de kwaliteit hiervan zo moeilijk te realiseren, ondanks de vele inspanningen en toezeggingen? Promotieonderzoek van PwC’er Wendy Groot geeft antwoord op deze vraag.

Het accountantsberoep speelt een cruciale rol in het waarborgen van vertrouwen in het maatschappelijk verkeer. Deze rol gaat verder dan het simpelweg naleven van regelgeving. Het gaat om het versterken van vertrouwen, zowel binnen de maatschappij als tussen toezichthouders en accountants. Accountantsorganisaties kunnen hieraan bijdragen door te leren van fouten en verbeteringen centraal te stellen. Toch blijkt het verbeteren van de kwaliteit van accountantscontroles in de praktijk een weerbarstig proces.  

Externe druk in het accountantsberoep

De beroepsgroep van accountants heeft te maken met diverse spanningsvelden. Zo dient men aan de ene kant het maatschappelijk belang maar opereren accountantsorganisaties aan de andere kant als commerciële ondernemingen, met prikkels om klantgericht te werken. Deze spanning wordt verder vergroot door externe druk. In Nederland heeft de toezichthouder de afgelopen jaren meerdere malen kritiek geuit op de kwaliteit van controles, wat leidde tot een intensivering van toezicht en strengere regels. 

[....]

Lees verder op: PwC

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Huisarts & Pensioen
Marktconform
Junior, Medior
Driebergen
Ben jij een communicatiemedewerker met affiniteit met pensioen? Ben je sterk in communiceren in begrijpelijke taal en heb je een goede pen? Wil jij werken in een klein team waar...
Top vacature
NVB
72.860 - 103.710
Medior
Amsterdam
Heb jij ruime ervaring in het aansturen van communicatieprofessionals en het bouwen aan succesvolle teams? Ben je in staat om zowel strategisch als tactisch bij te dragen aan vernieuwende communicatieprojecten...