Sla over naar inhoud

Waarom je ondanks SEO-erosie toch moet blijven investeren in SEO

Nieuws
10-09-2024
Roderick van Straten
Google’s voortdurende veranderingen en de opkomst van AI hebben ervoor gezorgd dat steeds meer mensen in ons vakgebied zich afvragen of het nog wel zin heeft om te investeren in SEO. Roderick van Straten ziet een aantal redenen waarom het juist van belang is om die topposities in de zoekmachines na te blijven streven.

Al jaren neemt het websiteverkeer dat via zoekmachines binnenkomt af. Dat komt vooral doordat Google meer advertenties en featured snippets toont en omdat Local Packs en nieuwscarrousels prominenter aanwezig zijn, waardoor deze meer pixels en klikken wegsnoepen van de organische zoekresultaten. Dit fenomeen noemen we SEO-erosie.

Nog meer erosie: Google’s AI Overviews

De volgende stap van Google hierin is AI Overviews. Dit zijn antwoorden op zoekvragen die worden gegeven door een chatbot en direct bovenaan staan, wat ervoor zorgt dat andere zoekresultaten verder worden weggedrukt. In mei lanceerde Google AI Overviews met veel bombarie  in de Verenigde Staten, maar vanwege een stortvloed aan negatieve reacties keerde het bedrijf al snel op zijn schreden terug. De antwoorden die werden gegeven door AI Overviews waren namelijk op zijn zachtst gezegd ‘bijzonder’ te noemen en de bronnen die erbij werden getoond waren ook zeer discutabel. Google ging dan ook terug naar de tekentafel en lijkt het lek nu gedicht te hebben en zet weer meer in op AI Overviews. In augustus 2024 werd bij bijna twintig procent van de zoekopdrachten AI Overviews getoond, zo blijkt uit data van Advanced Webranking

[....]

Lees verder op: emerce.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...