Waarom het gebruik van modellen binnen banken steeds belangrijker wordt

Nieuws
26-03-2024
Diederik Fokkema
EY
Een model moet niet alleen de toezichthouder tevreden stellen, maar vooral bijdragen aan succes, stelt Jens Jakob Rasmussen (Rabobank).

Artikel Diederik Fokkema, Partner FRM, EY

In het kort:

  • Modellen laten valideren door onafhankelijke teams wordt steeds belangrijker.
  • Zeker in een wereld waarin financiële instellingen steeds meer afhankelijk zijn van het proces om data in nuttige businessbeslissingen om te zetten.
  • Bovendien wordt dit steeds meer een continu proces met snelle doorlooptijden. Op een voorwaarde: de data moeten wel van hoge kwaliteit zijn.

Het gebruik van (statistische) modellen binnen banken is steeds belangrijker en beperkt zich allang niet meer tot traditionele gebieden, zoals kredietrisico’s. Dat vraagt ook om betere validatie. In gesprek met Diederik Fokkema van EY stelt Jens Jakob Rasmussen (Head of Model Risk Management bij Rabobank): “Als het goed is, draagt een model bij aan het succes van de instelling.”

Na achttien jaar bij Nordea is Rasmussen nu ongeveer een jaar bij Rabobank. In zijn rol geeft hij leiding aan teams die zich bezighouden met model governance en model validation. Die laatste groep richt zich op de validatie van modellen in een aantal domeinen, waaronder: credit risk, asset and liability management (ALM), Anti Money Laundering (AML), compliance en pricing. De teams zien toe op de ontwikkeling en het gebruik van deugdelijke modellen in deze domeinen. Daarmee helpen ze risico’s te identificeren en model risks te mitigeren.

Lees verder >>


Lees verder op: EY

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...