Veranderen businessmodel leidt tot groei productiviteit

Rapport
04-11-2024
Barbara Baarsma
PwC
Er is een verband tussen het veranderen van een businessmodel en de groei van productiviteit. Dat blijkt uit onderzoek van PwC op basis van data van zo'n 18.000 bedrijven.

Dit betekent dat als een bedrijf de manier verandert waarop het geld verdient, klanten bedient of nieuwe producten of diensten levert, de kans groter wordt dat het ook productiviteitsgroei realiseert.

De 18.000 bedrijven uit de steekproef zijn overal in de wereld gevestigd en zijn afkomstig uit alle sectoren. De data hebben betrekking op de jaren tussen 2009 en 2023. Uit het onderzoek ‘Reinvention as a resilience strategy’ komt naar voren dat bedrijven die vooroplopen met het veranderen van hun businessmodel een productiviteitswinst kunnen realiseren van 1,5 tot 8,5 procent in vergelijking met bedrijven die daarbij achterblijven. 

Druk op bedrijven om hun businessmodellen te veranderen is hoog

'De resultaten geven aan dat veranderingen in het bedrijfsmodel aanzienlijk bijdragen aan de productiviteitsgroei. Bedrijven die hun bedrijfsmodellen veranderen, presteren beter dan bedrijven die dat niet doen', licht hoofdeconoom Barbara Baarsma van PwC toe. 'Uit onze analyse blijkt dat dit effect in de periode tussen 2019 en 2023 nog sterker is dan in de jaren daarvoor. Dat suggereert dat de druk op bedrijven om te innoveren en hun bedrijfsmodellen aan te passen steeds hoger is.'

[....]

Lees verder op: PwC

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Huisarts & Pensioen
Marktconform
Junior, Medior
Driebergen
Ben jij een communicatiemedewerker met affiniteit met pensioen? Ben je sterk in communiceren in begrijpelijke taal en heb je een goede pen? Wil jij werken in een klein team waar...
Top vacature
NVB
72.860 - 103.710
Medior
Amsterdam
Heb jij ruime ervaring in het aansturen van communicatieprofessionals en het bouwen aan succesvolle teams? Ben je in staat om zowel strategisch als tactisch bij te dragen aan vernieuwende communicatieprojecten...