Sla over naar inhoud

Ongelooflijk veel data om je op uit te leven

Interview
30-01-2023
Daan Bakker en Lars Bokkers
Achmea
In Nederland wordt elk uur een auto gestolen. Een opmerkelijk feit en interessant maatschappelijk vraagstuk. Het triggerde Lars Bokkers en Daan Bakker (Data Scientists bij Achmea) om na te denken over een oplossing. Ze pakten de handschoen op en ontwikkelden op basis van data in slechts 2 maanden een innovatief model: de AutodiefstalBarometer. Hiermee kan het inbraak- of diefstalrisico van elke auto in kaart gebracht worden.

In Nederland wordt elk uur een auto gestolen. Een opmerkelijk feit en interessant maatschappelijk vraagstuk. Het triggerde Lars Bokkers en Daan Bakker (Data Scientists bij Achmea) om na te denken over een oplossing. Ze pakten de handschoen op en ontwikkelden op basis van data in slechts 2 maanden een innovatief model: de AutodiefstalBarometer. Hiermee kan het inbraak- of diefstalrisico van elke auto in kaart gebracht worden.

Een mooie oplossing met flink wat impact, dus. Het verhaal van Lars en Daan laat zien; bij Achmea ben je niet zomaar een Data Scientist. Je bent in eerste plaats iemand die vanuit talent én hart werkt aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Nieuwsgierig naar hun #onverwachtveelimpact verhaal? Lees dan verder! 

De toekomst voorspellen?

Daan: “Vanuit onze rol maken we modellen om aan de hand van data iets te zeggen over de toekomst. Die modellen zijn de basis voor innovaties bij Achmea. De AutodiefstalBarometer is daar een mooi voorbeeld van.” Lars vult aan: “Jaarlijks worden 8.000 auto’s in Nederland gestolen. Dat betekent één auto per uur! Zo’n diefstal heeft impact. Uiteraard en allereerst op de klant, want zo’n diefstal is erg vervelend en geeft een hoop gedoe. Ook voor Achmea is het nadelig, omdat er veel schade uitgekeerd moet worden. Helemaal als je weet dat maar 30% van die auto’s wordt teruggevonden.”

Diefstal per auto en regio in kaart

Dus staken Daan en Lars de koppen bij elkaar. Daan: “Inderdaad. We keken of we iets met die data konden. Bijvoorbeeld voorspellen hoe groot de kans op diefstal is van type auto’s. Het eerste idee was een soort sensor op diefstalgevoelige auto’s. Helaas bleek dat niet haalbaar. Je loopt dan tegen privacy grenzen aan, omdat je dan exact kunt volgen waar een auto is. Iets wat veel mensen niet willen.”

“We zijn ons toen gaan richten op preventie”

Lars: “Zodat mensen zich bewust zijn van de diefstalkans én wat ze er zelf aan kunnen doen om die diefstal te voorkomen. Wij weten nu bijvoorbeeld dat vooral in de grote steden en het grensgebied met Duitsland in de regio Nijmegen-Arnhem veel wordt gestolen. En dat de meest gestolen auto nog steeds de VW Golf is. Opvallend is ook dat veel duurdere auto’s richting Oostblok gaan en de wat normalere auto’s in Nederland blijven. Die worden vaak gestolen voor de onderdelen.”

Diefstalkans en preventietips

Al die data is nu opgenomen in de AutodiefstalBarometer die sinds half november 2020 live is. Daan legt uit: “Het is een website onder de vlag van Interpolis. Je voert er je adres en kenteken in en krijgt dan een cijfer van 0 tot 10. Dat cijfer geeft aan hoe groot de kans is dat jouw auto gestolen wordt. Ook zie je statistieken van jouw regio. Tenslotte krijg je preventietips. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je autosleutel gehackt wordt. Zo zorgen we met deze barometer voor awareness. Voor onze klanten én voor bezoekers van de site.”

Innovaties bedenken en pitchen

De barometer is ontstaan uit een idee van Lars en Daan. Is dat de normale gang van zaken bij Achmea? Lars laat geen twijfel: “Het mooie van ons team is dat wij dit soort innovaties zelf kunnen bedenken. We stemmen dat uiteraard onderling af en vervolgens gaan we pitchen bij onze directie. Als je er de handen voor op elkaar krijgt, betekent dat meteen dat je de ruimte krijgt het te ontwikkelen. En dat kan hier snel. Niks stroperigs dus. De barometer hebben we in 2 maanden uitgedacht en gebouwd.”

“Je kunt hier echt je ei kwijt”

Dat klinkt alsof Achmea een prima plek is voor een Data Scientist. Daan: “Zeker! Je hebt hier ongelooflijk veel data om je op uit te leven. Uiteraard houd je rekening met wat mag en wat ethisch verantwoord is. Vooral voor doeleinden waar je mensen en samenleving mee kunt helpen, kun je veel betekenen. En dat is precies wat Achmea wil: oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken bedenken. Je kunt hier echt je ei kwijt. En dat in een leuk dynamisch jong team waarin je alle ruimte en vertrouwen krijgt.” Dat het vertrouwen er overduidelijk is, bleek nog maar eens in coronatijd volgens Lars: “Door de corona-uitbraak moest iedereen van de één op de andere dag thuiswerken. Dat ging heel soepel. Geen leidinggevenden die zich afvroegen of het werk dan wel gedaan werd. Geen micromanagement dus. Je werkt hier heel zelfstandig en flexibel. En dat is nog steeds zo.”

Kom ook veel impact maken!

Daan en Lars werken als Data Scientist voor de Achmea-divisie Schade & Inkomen Particulier. Vanuit die divisie werken ze voor de merken Interpolis, Centraal Beheer en FBTO. In hun rol dragen ze bij aan waar Achmea hard aan werkt: Duurzaam Samen Leven. Een samenleving waarin iedereen meedoet en plezierig én gezond met elkaar leeft. De AutodiefstalBarometer past daar mooi bij.

Wil jij vanuit jouw talent én hart bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen? Bekijk onze vacatures en solliciteer. Eerst meer weten? We staan altijd open voor een (digitaal) bakkie?! 

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...