Nederlanders vinden 40-urige werkweek achterhaald

Nieuws
15-05-2024
Nadine Beister
Achmea
Nederlanders vinden 40-urige werkweek achterhaald. Zes op de tien jongeren vinden zingeving belangrijker, maar kiezen uiteindelijk toch voor salaris.

Ruim zes op de tien werkende Nederlanders vinden 40 uur werken per week te veel. Dit geldt voor maar liefst 80 procent van de vrouwelijke werknemers en bijna de helft van hun mannelijke collega’s. Bovendien geeft ruim een derde aan bang te zijn bij hun bestaande werkgever een burn-out te krijgen, een angst die vooral jongeren (40 procent) bezighoudt. In deze leeftijdsgroep (18 tot 35 jaar) is dan ook sprake van een grote behoefte aan hulp van de werkgever om hun mentale en fysieke welzijn te vergroten en te zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé. Dat blijkt uit onderzoek van Achmea waarin zij de behoeften en motieven van ruim 1.000 werkende Nederlanders (18 tot 67 jaar) op de arbeidsmarkt in kaart heeft gebracht.

De grote schaarste aan arbeidskrachten en de toetreding van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt heeft veel impact op hoe werknemers tegenwoordig naar hun baan kijken. Zo geeft ruim de helft van de Nederlanders in loondienst aan de traditionele 40-urige werkweek niet meer van deze tijd te vinden. Dit lijkt volgens Achmea vooral te worden ingegeven doordat werknemers een goede balans tussen werk en privé steeds belangrijker vinden. Zo benadrukken maar liefst negen op de tien werknemers dat zij dit belangrijker vinden dan een veelbelovende carrière. Ook is ruim 44 procent niet bereid om overuren te maken.

Ons onderzoek laat zien dat de arbeidsmarkt en ook de motieven en behoeften van werknemers enorm aan het veranderen zijn. Een overgrote meerderheid van de werknemers zegt te werken om te leven en niet andersom. Hoewel salaris nog altijd het belangrijkste wordt gevonden door werknemers, staan ook de werk-privé balans, werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en zingeving - met name bij jongeren - hoog op het prioriteitenlijstje bij het kiezen van een nieuwe werkgever”, vertelt Nadine Beister, groepsdirecteur HR bij Achmea. “Dit noopt ook werkgevers om anders te gaan kijken naar de arbeidsmarkt om jong talent aan te trekken en écht te luisteren naar de behoeften van werknemers. De nieuwe generatie werknemers wil impact maken, niet alleen in hun eigen leven, maar ook voor een betere wereld.”

Lees verder >>


Lees verder op: Achmea

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Blue Sky Group
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Kan jij strategie, beleid en uitvoering samenbrengen? En ben jij die échte verbinder die andere inspireert en meeneemt in jouw visie? Als communicatieadviseur krijg jij de kans om een complex...
Top vacature
Actor
Marktconform
Medior, Senior
Woerden
Samen met de senior communicatieadviseur ben jij het aanspreekpunt voor het bestuur van jouw fonds(en) op het gebied van communicatie. De fondsen staan aan de vooravond van een grote verandering...
Top vacature
Blue Sky Group
4.100 - 5.700
Medior
Amstelveen
Ben jij op zoek naar een baan waarbij je kan bijdragen aan maatschappelijke impact? Denk jij graag mee over hoe we digitale marketing het beste kunnen inzetten om deelnemers te...
Top vacature
NVB
72.860 - 103.710
Medior
Amsterdam
Heb jij ruime ervaring in het aansturen van communicatieprofessionals en het bouwen aan succesvolle teams? Ben je in staat om zowel strategisch als tactisch bij te dragen aan vernieuwende communicatieprojecten...