Nederlanders vinden 40-urige werkweek achterhaald

Nieuws
15-05-2024
Nadine Beister
Achmea
Nederlanders vinden 40-urige werkweek achterhaald. Zes op de tien jongeren vinden zingeving belangrijker, maar kiezen uiteindelijk toch voor salaris.

Ruim zes op de tien werkende Nederlanders vinden 40 uur werken per week te veel. Dit geldt voor maar liefst 80 procent van de vrouwelijke werknemers en bijna de helft van hun mannelijke collega’s. Bovendien geeft ruim een derde aan bang te zijn bij hun bestaande werkgever een burn-out te krijgen, een angst die vooral jongeren (40 procent) bezighoudt. In deze leeftijdsgroep (18 tot 35 jaar) is dan ook sprake van een grote behoefte aan hulp van de werkgever om hun mentale en fysieke welzijn te vergroten en te zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé. Dat blijkt uit onderzoek van Achmea waarin zij de behoeften en motieven van ruim 1.000 werkende Nederlanders (18 tot 67 jaar) op de arbeidsmarkt in kaart heeft gebracht.

De grote schaarste aan arbeidskrachten en de toetreding van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt heeft veel impact op hoe werknemers tegenwoordig naar hun baan kijken. Zo geeft ruim de helft van de Nederlanders in loondienst aan de traditionele 40-urige werkweek niet meer van deze tijd te vinden. Dit lijkt volgens Achmea vooral te worden ingegeven doordat werknemers een goede balans tussen werk en privé steeds belangrijker vinden. Zo benadrukken maar liefst negen op de tien werknemers dat zij dit belangrijker vinden dan een veelbelovende carrière. Ook is ruim 44 procent niet bereid om overuren te maken.

Ons onderzoek laat zien dat de arbeidsmarkt en ook de motieven en behoeften van werknemers enorm aan het veranderen zijn. Een overgrote meerderheid van de werknemers zegt te werken om te leven en niet andersom. Hoewel salaris nog altijd het belangrijkste wordt gevonden door werknemers, staan ook de werk-privé balans, werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en zingeving - met name bij jongeren - hoog op het prioriteitenlijstje bij het kiezen van een nieuwe werkgever”, vertelt Nadine Beister, groepsdirecteur HR bij Achmea. “Dit noopt ook werkgevers om anders te gaan kijken naar de arbeidsmarkt om jong talent aan te trekken en écht te luisteren naar de behoeften van werknemers. De nieuwe generatie werknemers wil impact maken, niet alleen in hun eigen leven, maar ook voor een betere wereld.”

Lees verder >>


Lees verder op: Achmea

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...