Het verhaal achter de cijfers
Eens in de zoveel tijd wordt me gevraagd hoeveel kantoren bij Adfiz zijn aangesloten. En elke keer weer antwoord ik dan dat dergelijke cijfers niet zoveel zeggen en dat ik het belangrijker vind om inzicht te geven in het marktaandeel dat al deze leden samen vertegenwoordigen. Want cijfers zijn net zo belangrijk als dat ze misleidend kunnen zijn. Als je er niet goed naar kijkt, ze niet goed begrijpt en ze niet goed interpreteert kan dat leiden tot onzinconclusies.
Dat kale cijfers lang niet altijd alles zeggen, merken we ieder jaar opnieuw bij het samenstellen van Advies in Cijfers dat vandaag weer verschijnt. Door onderzoeken en studies van voor tot achter uit te pluizen, samen te brengen en echt te begrijpen, merken we dat het voor de beeldvorming nogal wat uitmaakt hoe je cijfers presenteert.
Om je een voorbeeld te geven: uit onderzoek van het CBS, blijkt dat 79% van de Nederlanders goed scoort op digitale vaardigheden en tenminste over de basisvaardigheden beschikt (voor de EU ligt dat cijfer op 54%). 'Helemaal niet slecht', zou je denken. Maar als we inzoomen op deze cijfers en kijken naar de digitale vaardigheden per leeftijdscategorie zien we dat deze vaardigheden fors afnemen naarmate de leeftijd toeneemt. En dan blijkt ineens dat de digitale vaardigheid van 65 tot 75-jarigen tot onder de 30% is gezakt. En voor de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder zelfs tot onder de 20%. Als je rekening houdt met het gegeven dat Nederland ruim 3,6 miljoen 65-plussers telt, dan geeft dat toch ineens een heel ander beeld van hoe het met de digitale vaardigheid van (groepen) Nederlanders is gesteld.
[....]