Sla over naar inhoud

Datadriven auditen en innovatieve ideeën verder brengen: dat is wat we doen!

Interview
12-04-2022
Marco van Kleef en Frank Heldens
Achmea
‘Hoe ontdekken we bijvoorbeeld dat een algoritme zichzelf het verkeerde aanleert? Een geweldig onderwerp om in te duiken en vanuit assurance oogpunt een oplossing voor te vinden.’

‘We hebben de ambitie om door inzet van technologie in 2025 100% datagedreven te werken. Naar de praktijk vertaald, betekent dit dat we de business actief op weg helpen in de digitalisering van de controls. Er is binnen Achmea onvoorstelbaar veel data aanwezig die we nu vanuit een risicobril bekijken en willen inzetten voor een slimmere en effectievere beheersing. Het momentum is er, voor ons team de uitdaging om nu dan ook door te pakken.’

Marco van Kleef is Internal Auditor bij Achmea. Hij begon zijn loopbaan bij Deloitte en maakte 8 jaar geleden de overstap naar Achmea. ‘Hier krijg ik de kans om te vernieuwen en een nieuwe dimensie aan auditing toe te voegen. Ik vind het leuk om met data aan de slag te gaan en te ontdekken hoe het ook anders kan. Neem als voorbeeld de datagedreven aanpak die we loslieten op het claimproces binnen de Schadeketen. In de oude situatie werden steekproefsgewijseen aantal dossiers beoordeeld. We hebben de ‘oude’ normen vertaald in onderzoekshypotheses waarmee op basis van data tot een zelfde inzicht en analyse kunnen komen. Dat is een ontdekkingstocht die je samen met de business maakt. En zoals dat bij verandering vaak gaat, men vindt dat niet altijd even leuk en heb je alle enthousiasme en creativiteit nodig om er een succes van te maken. Resultaat is wel dat de business nu zelf geautomatiseerd een 100% controle heeft op haar claimproces. En daar zijn ze maar wat blij mee.’

Auditen algoritmen

Frank Heldens is IT Auditor binnen Achmea. Hij werkte voorheen bij EY en maakte de overstap naar Achmea vanwege de inhoudelijke uitdagingen en een betere work-life balance. ‘Binnen onze Internal Audit afdeling zoeken we nog naar wegen om nieuwe onderwerpen als artificial intelligence (AI), en machine learning (ML) algoritmen te auditen. Een enorme uitdaging, omdat het hierbij vaak gaat om technieken die complex en voor iedereen nieuw zijn. ‘Hoe ontdekken we bijvoorbeeld dat een algoritme zichzelf het verkeerde aanleert? Een geweldig onderwerp om in te duiken en vanuit assurance oogpunt een oplossing voor te vinden.’

Innovatiedagen

‘Om richting te geven aan deze nieuwe ontwikkelingen organiseren we periodiek innovatiedagen’, vult Marco aan. ‘Vaste momenten waarin we als team vage, maar inspirerende, ideëen omzetten naar concrete innovaties. Zo bespreken we volgende week het voorstel van een van onze collega’s voor een nieuwe data gedreven aanpak m.b.t. sanctiewetgeving. Daarin speelt data en anders denken uiteraard een belangrijke rol. Tijdens de bijeenkomsten brengen we onze ideëen verder en realiseren we steeds meer onze ambities. We zijn in goede dialoog met de business en bereiken in samenwerking met de business een meer efficiënte en digitalere risicobeheersing.’

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...