Alleen als je blijft doorvragen, krijg je zaken helder.

Interview
01-11-2022
Laura van Lambalgen
ABN AMRO
Laura van Lambalgen is Strategy Consultant Detecting Financial Crime bij ABN AMRO. Ik praat veel met mensen en dan moet je niet bang zijn domme vragen te stellen. Ik merk dat processen vaak als vanzelfsprekend worden ervaren, terwijl ze dat juist niet zijn als je er van een afstand naar kijkt. Alleen als je de bestaande logica aan de kaak stelt en blijft doorvragen krijg je zaken helder.

‘De invulling van onze poortwachtersrol heeft top prioriteit binnen ABN AMRO. Er wordt veel aandacht gegeven aan het voorkomen van financiële criminaliteit. Dat heeft binnen de bank vorm gekregen in de afdeling Detecting Financial Crime (DFC). Een club die in korte tijd gegroeid is tot circa 3.800 medewerkers die allemaal binnen onze processen moeten aansluiten. Aan ons team de uitdaging om samen met de business de slagkracht te versterken.’

Laura van Lambalgen is Strategy Consultant Detecting Financial Crime. Zij studeerde Bedrijfskunde aan de VU en deed haar eerste werkervaring op bij een consultancy organisatie met een passie voor operationele processen. Iets meer dan drie jaar later maakte ze de overstap naar ABN AMRO. ‘Ik hou van de dynamiek van consultancy; problemen analyseren en oplossingen zoeken door mensen met elkaar te verbinden. Op die manier bouw je een hele sterke band op met een organisatie en vond ik het iedere keer jammer om, als extern consultant, afscheid te moeten nemen. Daarom heb ik de switch gemaakt naar één vaste werkgever en kan ik nu al mijn ervaring en contacten van het ene naar het andere project meenemen. De keus voor ABN AMRO werd daarnaast ingegeven doordat ik binnen DFC bijdraag aan het bestrijden van de maatschappelijke problemen die bijvoorbeeld witwassen en terrorismefinanciering met zich meebrengen. Nu met de oorlog in de Oekraïne en de sancties tegen Rusland, zie je hoe belangrijk het is dat we weten wie onze klanten zijn.’

Data is de basis

‘Binnen DFC is er op veel terreinen behoefte aan data en de vertaling hiervan naar bruikbare inzichten. Analisten van Transaction Monitoring hebben het bijvoorbeeld nodig voor hun speurwerk, maar ook ten aanzien van rapportages aan het management en de toezichthouder is de tijdige aanlevering van data cruciaal. Dat onderkent iedereen, maar het is tegelijkertijd een uitdaging om in alle data behoeftes te voorzien. Hoe we het aanbod van alle data nog beter op de vraag laten aansluiten, is de insteek van het huidige project waar ik mee bezig ben. Daarvoor praat ik met veel mensen en moet je niet bang zijn domme vragen te stellen. Ik merk dat processen vaak als vanzelfsprekend worden ervaren, terwijl ze dat juist niet zijn als je er van een afstand naar kijkt. Alleen als je de bestaande logica aan de kaak stelt en blijft doorvragen krijg je zaken helder.

Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van het DFC data lake, het centrale data platform voor DFC. De data was wel beschikbaar op dit platform, maar kon niet op de juiste manier gebruikt worden door de partij die de data nodig had. Want hoewel iedereen het werk vanuit haar/zijn eigen aandachtsgebied goed doet, weet men elkaar niet altijd te vinden en ontbreekt soms de benodigde afstemming voor een optimale samenwerking. Als intern consultant identificeer je dergelijke problematiek en los je het in dit geval op door de juiste partijen bij elkaar te brengen om zo toe te werken naar een structurele oplossing.

Pro actief

‘Nieuwe wet- en regelgeving en de focus van toezichthouders en politiek maakt dat de wereld van DFC voortdurend in beweging is. Wil je daarop goed anticiperen dan moeten we als Strategy consultants het initiatief houden. Vanuit strategisch oogpunt wordt vanuit ABN AMRO gekeken op welke gebieden we de meeste meerwaarde voor DFC in de bestrijding van financiële criminaliteit kunnen behalen. Mooi werk en erg geschikt als je je vast wilt bijten in complexe verander- en verbeterprogramma’s!’

Lees hier meer over het vakgebied Detecting Financial Crime

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.873 - 6.750
Medior, Senior
Amsterdam
Achmea Impact Ventures zoekt een Head of Sales and Marketing. De rol omvat het aantrekken van nieuwe B2B-klanten, beheren van de salesfunnel en ontwikkelen van contentgedreven leadgeneratie.
Top vacature
KPMG
Marktconform
Medior, Senior
Amstelveen
Volg jij de actualiteiten op de voet en denk jij al na wat er mórgen in het nieuws is? Krijg je er energie van om samen met onze inhoudelijke experts...
Top vacature
Exact
Marktconform
Medior, Senior
Delft
Ben jij een ervaren marketeer, zoek je veel diversiteit, verantwoordelijkheid en creativiteit in je werk en wil je samen met onze partners werken aan de groei van Exact met behulp...
Top vacature
NN
4.686 - 6.694
Medior
The Hague
Als Brand Marketeer - Employer Brand help je het werkgeversmerk van NN Group versterken en positioneer je de organisatie als aantrekkelijke werkgever. Je ontwikkelt strategieën, voert onderzoeken uit en werkt...