AFM: geef loyale klanten een eerlijke premie

Nieuws
08-04-2025
AFM
Loyale klanten betalen voor hun schadeverzekering soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. AFM vindt deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. De AFM gaat de komende tijd hierover met betrokken verzekeraars in gesprek.

Bijna de helft van de onderzochte verzekeraars heeft hogere winstmarges voor loyale klanten

We onderzochten bij 31 schadeverzekeraars of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag dan op de groep nieuwere klanten. Hierbij vergeleken wij de winstmarge op klanten met een polis die minimaal 9 jaar liep met die van klanten met een polis die 1-2 jaar liep. We onderzochten over de periode 2021-2023 in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.

In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10% tussen de klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar.
[....]

Lees verder op: AFM

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Huisarts & Pensioen
Marktconform
Junior, Medior
Driebergen
Ben jij een communicatiemedewerker met affiniteit met pensioen? Ben je sterk in communiceren in begrijpelijke taal en heb je een goede pen? Wil jij werken in een klein team waar...
Top vacature
NVB
72.860 - 103.710
Medior
Amsterdam
Heb jij ruime ervaring in het aansturen van communicatieprofessionals en het bouwen aan succesvolle teams? Ben je in staat om zowel strategisch als tactisch bij te dragen aan vernieuwende communicatieprojecten...